Onorata Socienta

Forum Sojuszu Onorata Socienta uni 14


#1 2008-10-31 20:32:42

Hawrek

Administrator

Zarejestrowany: 2008-10-31
Posty: 64
Punktów :   

Poradnik

Mam nadzieje ze ktos to przeczyta!!!!

1.ACS (system walk sojuszniczych)


Co to jest ACS?
ACS (łączenie flot) to nic innego jak możliwość wspólnej walki flot zaprzyjaźnionych graczy zarówno w ataku jak i obronie.


Czym jest łączona obrona?
O łączonej obronie możemy mówić, gdy podczas stacjonowania na orbicie danej planety floty zaprzyjaźnionej (BuddyLista) lub sojuszniczej zostanie ona zaatakowana przez innego gracza. W takim przypadku dojdzie do walki, w której obrońcami na planecie będą wszyscy gracze, których floty aktualnie tam stacjonują.


Co to jest łączony atak?
Łączony atak to wspólny lot od 2 do 16 flot, połączonych rozkazem "Atak związku", na jeden cel. Floty te mogą należeć do maksimum 5 graczy. W raporcie wojennym, który pokaże się po bitwie, jako agresorzy wymienione są wszystkie floty i gracze biorący udział w ataku.
UWAGA: Reguła bash jest liczona osobno dla każdego gracza dołączającego się do ataku


Jak zrobić łączony atak/obronę?
Atak: Jeśli jesteś założycielem ataku to najpierw wybierasz swoją flotę, wybierasz cel, następnie misję Napadaj (tak jak przy normalnym ataku). W zakładce Flota, pod przyciskiem "Zawróć", pojawi się opcja "Związek". Po kliknięciu na "Związek", pojawią się nowe pozycje: "Zmień nazwę związku" - w której to możesz inaczej nazwać grupę, oraz "Zaproś uczestników" - tam wpisujesz nick gracza którego chcesz zaprosić do ataku. Po lewej widnieją nicki graczy których już zaprosiłeś (Ty jesteś tam automatycznie).
Po wpisaniu nicka, gracz ten dostanie wiadomość z zaproszeniem do ataku (zaprosić do wspólnego ataku możesz DOWOLNĄ osobę, także spoza sojuszu oraz Buddylisty). Gdy zaproszona osoba wejdzie w zakładkę Flota, to po wybraniu ilości statków i kliknięciu Dalej będzie miała możliwość dołączenia się do wspólnego ataku.
Jeśli Ty sam chcesz wysłać dwie floty z innych planet, to po wysłaniu pierwszej floty wchodzisz w zakładkę Flota, wybierasz interesujące Cię statki, klikasz Dalej, by następnie dołączyć swoje statki do grupowego ataku.

Uwaga! Nie możesz dołączyć się do ataku na swoją własną kolonię (a także oczywiście księżyc), misja "atak związku" będzie niedostępna.

Obrona: Żeby brać udział w łączonej obronie wystarczy że wyślesz swoją flotę z misją Zatrzymaj do sojusznika lub gracza z BuddyListy i Twoja flota weźmie automatycznie udział we wszelkich bitwach na tej planecie podczas Twojego stacjonowania.


Jak się dzieli zdobycz i debris?
Podczas wspólnego (łączonego) ataku podział surowców następuje automatycznie w momencie ataku. Podczas walki skrypt oblicza całkowitą ładowność wszystkich statków i dzieli zrabowane surowce proporcjonalnie do ładowności.
Gracze nie mogą dzielić się łupami po zakończeniu ataku. Wyjątkiem jest sytuacja, w której Operator Gry zezwala na podział zrabowanych surowców, po uprzednim poinformowaniu o łączonym ataku, w którym słabszy gracz użycza transportów, a silniejszy floty. (patrz Wypożyczanie Recyklerów -> Zasady Gry)



Jak wygląda raport wojenny?
Raport wygląda tak samo jak zwykły raport, na górze agresor, na dole obrońca. Jedyną różnicą jest to, że agresorów/obrońców jest więcej. Są oni ustawieni w kolejności: po lewej dowodzący atakiem/obroną, a dalej na prawo gracze którzy się dołączyli w kolejności chronologicznej. Oczywiście każdy gracz korzysta ze swoich technologii. Jeśli natomiast jeden gracz wysłał 2 floty (np. z dwóch planet) to floty te będą umieszczone oddzielnie na danym RW.


Jak łączona obrona wygląda na skanie?
Gracz skanujący planetę na której znajdują się stacjonujące floty, będzie widział (jeśli pozwala mu na to technologia szpiegowska -> Wzory) wszystkie statki stacjonujące na planecie, jednak nie będzie wiedział ilu graczy stacjonuje na danej planecie. Raport będzie zawierał tylko i wyłącznie sumę wszystkich statków. Skan będzie wyglądał tak samo jak każdy inny.
Dodatkowo, flota zatrzymana będzie brała udział w liczeniu szansy na kontrwywiad, ale wykorzystując technologię szpiegowską właściciela planety na której jest zatrzymana.


Jak łączony atak/obrona wygląda na falandze?
Jeśli ktoś zatrzymał się na planecie, którą właśnie skanujesz falangą, jego flota będzie widoczna na niebiesko, będziesz też widział skład tej floty, oraz jak długo ma stacjonować. Będziesz też widział oczywiście skąd przyleciała ta flota.
Twój atak natomiast jest w kolorze bordowym, wszystkie floty lecące są w jednej ramce, podane są kordy z których lecą oraz skład danej floty.
Gdy złapiesz na falandze obcą flotę lecącą na jakąś planetę będzie to kolor piaskowy.


Czy można robić ACS na PZ?
Niestety, jedyną dostępną opcją związaną z ACS jest atak na danego gracza lub stacjonowanie flotą. Wspólne wysyłanie recyklerów czy innych statków na PZ nie jest możliwe.


Czy można łączyć Gwiazdy Śmierci sojuszników w celu zwiększenia szansy zniszczenia księżyca?
Nie, jedyną możliwością jest wspólny atak, misja Niszcz nie jest dostępna w ACS.


Czy można razem szpiegować?
Nie, nie można łączyć swoich sond szpiegowskich w misji Szpieguj. Jedyną możliwością jest wspólny atak.


Czy można zatrzymać flotę u kogoś i pójść na urlop?
Nie, Flota stacjonująca jest traktowana tak samo jak flota właśnie lecąca , więc jeśli chcesz włączyć urlop żadna flota nie może być wysłana z misją Zatrzymaj. To samo się tyczy floty stacjonującej na jeden z Twoich planet.


Czy można teleportować flotę zaprzyjaźnioną?
Jedyną osobą która może przesyłać flotę swoim teleporterem jesteś Ty sam. Nie można także korzystać z teleporterów sojuszników czy graczy z BuddyListy czy innych.


Czy multialarm działa w ACS?
Multialarm oczywiście działa, nie pozwalając zatrzymać się u kogoś z kim się gra na jednym IP. Jeśli natomiast chodzi o atak związku z graczem z tym samym IP jest to możliwe. Nadal jednak nie będzie można zaatakować gracza z tym samym IP nawet dołączając do grupy atakujących.


Jak działa noobprotection w przypadku ACS?
Nie możesz stacjonować floty u gracza słabszego od Ciebie, nie ma możliwości również żebyś rozpoczął czy nawet dołączył się do ataku na gracza który jest dla Ciebie za słaby (zmiana w wersji 0.74a).


Jaka jest prędkość flot w ACS?
Prędkość flot jest taka, z jaką prędkością leci najwolniejsza flota. Pamiętaj, że prędkość aktualnie najwolniejszej floty nie może zostać (z powodu dołączenia kolejnych flot) obniżona o więcej niż 30%..

Przykład: Flota potrzebuje 2 godzin (120 minut) na dotarcie do planety. 10 minut później po starcie kolejna flota dołącza do ataku, która potrzebuje 130 minut na dotarcie do planety. taka sytuacja jest możliwa, ponieważ nowa flota spowalnia grupę, ale tylko o 20 minut (16%). Inna flota, która potrzebowałaby 160 minut na dotarcie do planety nie może dołączyć do ataku.

Koszt przelotu floty wynosi tyle samo co normalny atak.

Grupa leci z prędkością jej najwolniejszego statku, jeśli do grupy dołącza wolniejszy statek, cała grupa zwalnia.

Kiedy flota opuszcza grupę, grupa leci dalej. Jednak gdy założyciel grupy zrezygnuje z ataku, atak nie dojdzie do skutku. Wszystkie floty dolecą do atakowanej planety, ale zawrócą bez ataku i bez raportu wojennego. Prędkość atakującej grupy nie może zostać zwiększona, nawet gdy grupę opuści najwolniejsza flota.

Po walce każda flota, która przetrwała atak wraca na planetę, z której wystartowała, ze swoją prędkością, a nie z prędkością całej grupy.


Czy flota wracająca z misji Zatrzymaj (zawrócona wcześniej bądź po wykonaniu misji) jest widoczna na falandze?
Flota wysłana na zatrzymaj jest widoczna na falandze gdy:
- zostanie zawrócona przed dotarciem na planetę,
- jest zatrzymana na planecie,
- gdy wraca z misji Zatrzymaj na planecie,
- gdy zostanie zawrócona w trakcie misji Zatrzymaj na planecie.

UWAGA. Księżyca nie można skanować, więc każda flota zatrzymana na księżycu jest niewidoczna dla falangi, chyba, że zostanie zeskanowana planeta z której została wysłana ta flota.


Co widzi obrońca, kiedy leci na niego atak? sumę statków? wszystkich atakujących?
Gdy leci na Ciebie grupa widzisz ją w podglądzie na czerwono, tak jak normalny atak, tyle że w jednej ramce znajdują się oddzielne komunikaty symbolizujące poszczególne floty w grupie. Możliwość odkrycia jaka flota na Ciebie leci, zależy od posiadanej technologii szpiegowskiej.


Jak dokładnie przebiega atak?
Atak wygląda następująco: Najpierw oddaje strzał pierwszy agresor (założyciel ataku) następnie 2 agresor i tak dalej aż do ostatniego. Następnie strzały oddają obrońcy w tej samej kolejności (od lewej do prawej), po czym kończy się runda i podliczane są straty. Następuje kolejna runda w której zostały już uwzględnione straty z poprzedniej. UWAGA Podczas grupowych ataków/obron cała grupa jest liczona jako jedna flota (tyle że każda korzysta ze swoich technologii)


A jeśli chodzi o depozyt czy bez niego można stacjonować?
Wysyłając flotę z misją "Zatrzymaj" określasz na ile godzin chcesz wysłać do kolegi swoją flotę. Statki zabiorą odpowiednią ilość deuteru na cały ten okres.
Depozyt potrzebny jest tylko i wyłącznie wówczas, gdyby kolega chciał przedłużyć okres stacjonowania Twojej floty na jego orbicie. Wówczas może jej dostarczyć porcje deuteru (ich ilość jest uzależniona od poziomu depozytu), przedłużając czas stacjonowania o okres, w jakim flota wykorzysta ten deuter.
Koszty stacjonowania poszczególnych rodzajów flot znajdziesz tutaj: Poradnik: Walka Zjednoczonych Flot


Jak się atakuje w kilka osób, to czy technika się liczy każdego oddzielnie czy tego co zapraszał do ataku?
Podczas grupowego ataku/obrony, każda flota korzysta ze swoich technologii, zarówno podczas lotu (ze swoich napędów) jak i podczas walki (ze swoich technologii bojowej/ochronnej/opancerzenia).


Co się stanie, jeżeli moja flota będzie stacjonowała u kolegi, a ja w tym czasie skasują planetę z której ją wysłałem?? Czy to w ogóle możliwe??

Pojawi się komunikat "Floty jeszcze w drodze" - bo misja Zatrzymaj jest taką samą misją jak Stacjonuj czy Transportuj.


Co dzieje się z flotą podczas misji Zatrzymaj, gdy konto gracza, na którego planecie zatrzymuje się flota, zostaje skasowane?
Flota zniknie z zakładki Podgląd ale wróci zgodnie z czasem.


Co dzieje się z flotą wysłaną z misją Zatrzymaj, gdy osoba, na której planetę leci flota, weźmie urlop? (05.08.2006)
Nic się nie stanie. Flota doleci na planetę, spędzi na niej zaplanowany czas, po czym wróci do swojego właściciela zgodnie z planem.








2.KSIĘŻYCE


Jak sprawdzić ile moja planeta ma księżyców?
Na początku gry żadna planeta nie ma księżyca. Każda planeta może mieć maksymalnie jeden księżyc (czyli można mieć maksymalnie 9 księżyców) i wtedy w zakładce "Widok" po lewej stronie obrazka planety będzie obrazek księżyca. Księżyc nie jest traktowany jako kolonia, więc nie liczy się do liczby kolonii (można mieć 8 kolonii i 9 księżyców).


Po najechaniu na ikonkę księżyca w zakładce Galaktyka widzę dwa parametry: Rozmiar i Temp. Jakie jest ich zastosowanie?
Rozmiar to średnica tego księżyca, a Temp to dolna granica przedziału temperatur. Średnica określa maksymalną liczbę pól do zagospodarowania na księżycu (patrz Wzory punkt Księżyc), a temperatura nie ma żadnego znaczenia.


Jak zdobyć księżyc?
Ksieżyc może powstać po wielkiej bitwie (ale nie musi), kiedy to szczątki statków dryfujące w przestrzeni przyciągną się i połączą (proces ten jest natychmiastowy i następuje zaraz po bitwie). Za każde 100k latających surowców, ze zniszczonej floty, szansa na powstanie księżyca wynosi 1%. Zatem jeśli po bitwie wokół planety dryfuje 521k surowców (jednostek) to szansa na powstanie księżyca wynosi 5% (maksymalnie może być 20%). Uwaga: szczątki z poprzednich bitew nie zwiększają szansy powstania księżyca, liczą się tylko te surowce, które powstały w danej bitwie. Po powstaniu księżyca szczątki nadal pozostają na orbicie i można (a nawet należy) je zebrać.
Na Uni 39 i Uni 40 w skład Pola Zniszczeń wchodzą RÓWNIEŻ szczątki ze zniszczonej obrony (także tej która się odbudowała po walce). Na pozostałych Uni - tylko szczątki floty.


Czy muszę kolonizować księżyc?
Księżyc nie jest planetą więc go nie kolonizujesz. Zamiast tego na księżycu budujesz Stację księżycową, dzięki której zwiększa się liczba dostępnych pól do zabudowy. Na samym początku liczba pól wynosi 0/1 i pierwszym wybudowanym budynkiem musi być Stacja księżycowa. Każdy jej poziom zwiększa liczbę dostępnych pól na księżycu o 3, ale tak samo jak przy budowie innych budynków cywilnych zabiera również 1 wolne pole (po wybudowaniu 1-wszego poziomu Stacji księżycowej liczba dostępnych pól będzie wynosić 1/4, 2-go poziomu 2/7 itd.).


Czy mogę przejąć czyjś księżyc?
Księżyc należy do osoby będącej właścicielem planety, przy której się on znajduje. Żaden inny gracz w jakikolwiek sposób nie może przejąć tego księżyca (co najwyżej może go zniszczyć - o czym niżej).


Czy opłaca się mieć księżyc?
Tak, na księżycu można zbudować pewne budynki, których nie można zbudować na planecie. Jest to Falanga czujników, za pomocą której możesz skanować przestrzeń kosmiczną w poszukiwaniu poruszających się w niej flot. Możesz wtedy tak skoordynować ataki, żeby przyłapać wrogą flotę w chwili zetknięcia się z planetą. Drugim takim budynkiem jest Teleporter, który pozwala na przemieszczanie floty miedzy galaktykami bez strat czasowych (pod warunkiem posiadania dwóch księżyców i zbudowania go na obydwu).


W jaki sposób działa falanga czujników?
Przy użyciu falangi czujników można wykryć poruszające się floty. Planeta startowa/docelowa takiej floty musi jednak znajdować się w zasięgu falangi (patrz Wzory). Sam skan, który każdorazowo kosztuje 5k deuteru, przeprowadza się z poziomu zakładki Galaktyka (należy być na księżycu). Po kliknięciu na nazwę planety otworzy się okno pop-up, w którym będą wyszczególnione wszystkie loty odbywające się na i ze skanowanej planety. Obok każdego lotu będzie podany czas przylotu do celu (dla każdej floty podany jest czas lotu tam i z powrotem, no chyba, że flota już wraca), kolorem zielonym będą zaznaczone informacje o flotach startujących a kolorem błękitnym o powracających. Wielkość floty można poznać tylko w przypadku flot startujących po najechaniu na napis "Flota" (tej możliwości nie ma już dla flot powracających). Przy skanowaniu planety z polem zniszczeń nie zobaczysz floty, która leci na tę planetę z misją "Zbieraj" (aby wykryć tę flotę trzeba by było skanować planetę, z której wystartowała). Tak samo wygląda sytuacja przy skanowaniu planety posiadającej księżyc, skan falangi nie wykaże flot lecących z/na księżyc a jedynie te statki, które lecą na samą planetę. Połączenie obu faktów daje możliwość ukrycia swojej floty poprzez wysłanie jej z księżyca na dowolne pole zniszczeń. Osoba, która jest skanowana przy użyciu falangi czujników nie dostaje żadnego raportu.
Na skanie falangą nie widać również flot, które zostały wysłane z misją Stacjonuj, a następnie zostały zawrócone przed zakończeniem misji (do czasu zawrócenia flota ta jest normalnie widoczna).


W jaki sposób działa teleporter?
Teleporter pozwala na przesłanie jednorazowo nieograniczonych ilości jednostek floty do drugiego swojego teleportera (tak więc trzeba mieć dwa księżyce i dwa teleportery). Użycie teleportera nic nie kosztuje, jednak operację wysyłania jednostek można wykonać najwcześniej dopiero godzinę po ostatniej teleportacji.


Czy księżyc można zniszczyć?
Falanga czujników, znajdująca się na księżycu, jest poważnym zagrożeniem dla graczy, którzy posiadają flotę. Dlatego też istnieje możliwość niszczenia księżyców a może tego dokonać jedynie Gwiazda Śmierci, gdyż tylko ona ma zdolność wytworzenia wystarczającej ilości energii, aby strzelić działem grawitonowym. Gwiazda Śmierci musi być wysłana z misją "Niszcz księżyc". Kiedy przybędzie na pole bitwy spróbuje wysłać impuls grawitonowy, aby zniszczyć księżyc. Nie gwarantuje to jednak sukcesu i jest możliwe, że Gwiazda Śmierci zostanie zniszczona. Istnieje 5 możliwości zakończenia walki:
1) Gwiazd Śmierci niszczy księżyc.
Jest możliwe, że księżyc zostanie całkowicie usunięty z widoku galaktyki. Wszystkie budynki znajdujące się na księżycu zostaną zniszczone i NIE utworzą pola zniszczeń (PZ). Jeśli flota jest w drodze na księżyc, a podczas lotu zostanie on zniszczony, to flota otrzyma jako nowy cel planetę. Szanse na zniszczenie księżyca zależą od wielkości księżyca. Gdy ma on 1000 kilometrów średnicy, szanse na zniszczenie wynoszą 70%. Każde kolejne 1000 km średnicy zmniejsza szanse o około 10%. Można zwiększyć szanse na zniszczenie księżyca wysyłając większą liczbę Gwiazd Śmieci, np. 4 Gwiazdy Śmierci podwoją szansę na zniszczenie księżyca a 9 GŚ potroją ją.
Oto jak wygląda komunikat w RW:
cytat:
Flota z planety Nazwa [x : x : x] osiąga księżyc twojej planety x : x : x. Coraz silniejsze trzęsienia ziemi wstrząsają satelitami. Księżyc zaczyna się deformować i rozrywać na miliony kawałków. Ciężki cios dla Twojego mocarstwa. Wrogie floty kierują się na ich ojczyste planety.
Szanse zniszczenia księżyca: XX % Szanse zniszczenia GS:YY %

2) Gwiazd Śmierci jest niszczona.
W tym wypadku księżyc nie zostanie zniszczony a cała atakująca flota zostanie zniszczona. Nie powstanie Pole Zniszczeń. Szanse na ten wariant zależą też od wielkości księżyca. Przy księżycu o średnicy 1000 km szanse wynoszą około 15%. Na każde kolejna 1000 km średnicy szanse zwiększają się o około 6%. Szanse te NIE ZALEŻĄ (poprawka by kmic) od liczby wysłanych GŚ.
Oto jak wygląda komunikat z RW:
cytat:
Twoja flota z planety Nazwa [x : x : x] osiąga księżyc planety x : x : x należącej do Nazwa. Twoja Gwiazda Śmierci kieruje swoje działo grawitonowe na satelity. Lekkie trzęsienie wstrząsa powierzchnią księżyca. Ale coś się nie zgadza. Działo grawitonowe wprawiło GS w drgania. Nastąpiło sprzężenie zwrotne i rezonans. SGS rozprysła się w drobny mak. Powstała w ten sposób fala zniszczyła całą twoją flotę.
Szanse zniszczenia księżyca: XX % Szanse zniszczenia GS:YY %

3) Księżyc i Gwiazda Śmierci są niszczone.
Kombinacja 1 i 2 wariantu.
4) Nic się nie zdarza.
W tym przypadku Gwiazda Śmierci powraca na swoją macierzystą planetę, a księżyc nie zostaje zniszczony. Nie powstanie Pole Zniszczeń.
5) Na księżycu stacjonuje flota.
Najpierw rozegra się normalna walka między flotą atakującą i broniącą. Jeśli napastnik wygrał bitwę i nadal posiada chociaż jedną Gwiazdę Śmierci, to zostanie zastosowany punkt 1, 2 lub 3. Jeśli natomiast napastnik przegrywa lub po bitwie nie ma żadnej GŚ to nic się nie wydarza. Zniszczone statki kosmiczne tworzą normalne Pole Zniszczeń.
Napastnik musi wygrać walkę aby przystąpić do niszczenia księżyca. (w tutorialu jest błąd)
Wzory na 1 i 2 wariant umieszczone są w temacie Wzory.


Od czego zależy wielkość (średnica) księżyca? Mogę ją zwiększyć? 16.01.2006
Średnica księżyca jest wybierana losowo w momencie jego powstawania. Istnieje nieudokumentowany związek między wielkością księżyca a ilością szczątków z których on powstał, jednak nie jest to ścisła zależność. Można powiedzieć że im więcej było szczątków tym większa jest SZANSA na powstanie większego księżyca, ale równie dobrze księżyc powstały ze złomu na 1% może być większy od tego który powstał z 20%.
Wielkości powstałego już księżyca nie można w żaden sposób zmienić, żadne kolejne bitwy nie mają wpływu na istniejący już księżyc.


Co można a czego nie można budować na księżycu 18.01.2006
Na księżycu NIE MOŻNA budować kopalni metalu i kryształu, syntezatora deuteru, elektrowni słonecznej i fuzyjnej, laboratoriów, magazynu rakiet, terraformera oraz fabryki nanitów.
MOŻNA za to budować stację księżycową, falangę czujników i teleporter a także fabrykę robotów, stocznię orbitalną, depozyt sojuszniczy oraz magazyny surowców (w tym zbiornik deuteru), choć te ostatnie są zupełnie niepotrzebne.






3.Zasady Gry i sytuacje sporne



Co to jest dzielenie konta?
Dzielenie konta jest to gra kilku osób na jednym koncie. Jest to niedozwolone. Konto Może należeć tylko i wyłącznie do jednej osoby. Dzielenie konta jest karane zgodnie z Tabelą Kar
Wyjątek poniżej.


Co mogę zrobić, jeśli ze względu na nagłe zdarzenie nie mogę się dostać na konto?
Dopuszczamy jednokrotne logowanie, na czyjeś konto w celu włączenia urlopu, tylko po spełnieniu następujących warunków:
- wysłania w ciągu 48h (czyli podczas trwania urlopu) do Operatora Gry informacji z podaniem dnia i godziny, która zostanie odnotowana w profilu gracza przez Operatora,
- jeżeli po zalogowaniu, okaże się że nie można włączyć urlopu, należy się wylogować (dopuszczamy wydanie surowców na budowę budynków, badań lub jednostek w stoczni, ale wtedy, traci się możliwość ponownego zalogowania w celu włączenia urlopu),
- nie są dopuszczalne żadne FSy nawet wtedy, gdy nie można włączyć urlopu z powodu aktywnej floty lub pracującej stoczni,
- jeżeli po zalogowaniu, okaże się, że urlop można włączyć za np kilka godzin, gracz ma obowiązek po stwierdzeniu takiego faktu, skontaktować się z Operatorem i powiadomienia o tym, że pomimo logowania, będzie się logował ponownie w celu włączenia urlopu,
- stwierdzenie przez Operatora, działań na koncie innych niż wyżej wymienione, automatycznie oznacza karę dla obu kont z powodu dzielenia konta.
- przy spełnieniu powyższych warunków, zgłoszenie jest automatycznie akceptowane i nie wymaga potwierdzenia operatora.


Skąd mam wiedzieć kto jest moim GO? Jak mogę się z nim skontaktować
Z GO najlepiej kontaktować się mailowo. We wszystkich sprawach należy pisać ze stałego adresu. Tylko to identyfikuje gracza jako właściciela konta.
Tu znajdziesz namiary na wszystkich członków Teamu oraz zasady pisania maili wraz z wygodnym generatorem.
W razie nagłej sprawy lub krótkiego pytania lepiej jest szukać GO na IRCu.
Przydatnym tematem w tym celu jest Kontakt IRC przez WWW oraz cały dzial IRC.


Multikonta - co to jest?
Multikonta jest to kilka kont należących do jednego gracza na danym universum. Każdy może posiadać tylko jedno konto na każdym universum. Występowanie wielokrotnych kont prowadzi do ich kasacji. Konta nie współpracujące ze sobą, a należące do jednego gracza są także uważane za multikonta. Za multikonto uważana jest także gra 2 graczy ze wspólnego IP, o ile fakt taki nie został uprzednio zgłoszony do Operatora Gry.
Patrz punkt niżej.


Co trzeba zrobić jeżeli kilka osób gra na tym samym universum z tego samego komputera / IP?
Wspólne IP może występować w przypadku grania kilku osób z tego samego komputera / domu / sieci osiedlowej / szkoły / akademika / kawiarenki internetowej itp. W takim przypadku grę na tym samym uni należy zgłosić do operatora gry. Mając zgodę operatora na grę na tym samym komputerze z innymi osobami należy unikać podobnego nicku, czy też tego samego adresu e-mail. Należy też logować się na zmianę: jeden gracz musi się wylogować (korzystając z przycisku "Wyloguj") i dopiero wówczas wolno zalogować się drugiemu graczowi. Konta o takim samym ostatnim IP nie są w stanie ze sobą handlować ani się atakować (komunikat o multialarmie).


Czy dozwolona jest zamiana kont?
Gracze mogą zamieniać się kontami pomiędzy sobą. Takie przypadki powinny zostać zgłoszone do GO. Jeżeli nie powiadomi się o tym operatora to nie można później wnosić zażaleń z powodu komplikacji. Bez powiadomienia odpowiedniego GO lub SGO nie ma możliwości powrotu do stanu poprzedniego.


Co to jest IP-Check i do czego służy?
IP-Check służy głównie do ochrony konta przed włamaniem i tzw. przejęciem sesji. Jeżeli system wykryje, że na konto zalogowano się "nagle" z innego adresu IP, to automatycznie wylogowuje gracza. IP-Check może być dezaktywowany tylko wtedy, gdy jest to konieczne, aby móc normalnie grać (i GO lub SGO wyrazi na to zgodę). Dowód na to musi dostarczyć gracz.


Co to jest bug?
Bug jest wadą oprogramowania i przejawia się błędnym działaniem gry (np: "walczące" floty nie oddają żadnych strzałów). Najczęściej występujące bugi są opisane tutaj: Najczęstsze bugi i problemy. Warto się z nimi zapoznać.
Wykorzystywanie bugów do własnych celów jest zabronione i kończy się kasacją konta. Jeżeli gracz odkryje bug (np: możliwość wybudowania więcej niż 1 powłoki na planecie) to ma obowiązek zgłoszenia tego do super operatora gry.


Co to jest obraza drugiej osoby?
Jeżeli gracz użyje w wiadomości wulgaryzmu lub napisze zniewagę w sposób powszechnie uznawany za niekulturalny, to adresat może zgłosić to do GO przy pomocy opcji poskarż się/donieś. GO może ukarać nadawcę banem. (UWAGA!! Bany za obrazę są bez urlopu). Wulgaryzmy wykropkowane też uważane są za obrazę.
Tabela Kar


Jeden gracz groził mi. Co trzeba zrobić, jeżeli groźby odnoszą się do życia?
Jeżeli jakiś gracz grozi Ci odnośnie świata rzeczywistego to musisz to koniecznie zgłosić do operatora - grozi za to kasacja konta, bądź całkowite wykluczenie ze społeczności OGame. Zasady Gry
Jeżeli groźby odnoszą się do gry to taki fakt nie jest karany.


Czy można kupować surowce lub też konta za pieniądze?
Sprzedawanie kont lub surowców nie jest dozwolone. Kupno konta jest karane jego kasacją, jakikolwiek zwrot pieniędzy nie przysługuje. Konta (jak i całe OGame) są własnością firmy Gameforge GmbH, a gracze dobrowolnie poświęcają czas na ich rozwój. Nie przysługuje im prawo wykorzystywania tego faktu w celu otrzymania za tę grę zapłaty. Dopiski w serwisach aukcyjnych, że sprzedaje się tylko czas poświęcony na rozbudowę konta nie dają ochrony przed jego kasacją.


Dostałem bana, ale on jest niesłuszny. Co mam zrobić?
Jeżeli dostałeś bana niesłusznie to powinieneś zgłosić to do operatora, który go nałożył. W wiadomości do GO powinieneś przedstawić wszelkie dowody, który przemawiają na Twoją korzyść. Jeżeli GO nie odpisuje lub też utrzymuje swoją decyzję to masz prawo odwołania się do SGO. Możesz też spróbować kontaktu przez IRC (zazwyczaj najszybsza metoda wyjaśnienia niesłusznej kary - patrz punkt 3).
Kontakt z GO i SGO oraz zasady pisania maili


Czy mogę powierzyć tą samą sprawę innemu operatorowi?
Nie wolno pisać do kilku operatorów jednocześnie, ani tez przekazywać sprawy do SGO, jeśli GO nadal może się nią zajmować. Każdy operator ma 48 godzin na odpowiedź. Pisz do SGO dopiero, jeśli ten czas minął, bądź GO ostatecznie odrzucił Twój wniosek.


Co to jest bash?
Bash jest zasadą uniemożliwiającą zbyt częste atakowanie jednej planety przez tego samego gracza. Dokładny opis tej zasady znajduje się w FAQ: Walka w pytaniu 15.
Łamanie zasady basha jest niedopuszczalne i karane według Tabeli Kar.


Jestem atakowany tak często, że nie moge się rozwijać. Co mam zrobić?
Jeżeli inny gracz uniemożliwia Ci rozwój przez swoje ataki, to możesz to zgłosić do operatora, który wyśle ostrzeżenie do agresora lub też go ukaże. Zgłoszenie do GO może nastąpić jednak dopiero, jeśli wyczerpało się wszystkie możliwości unikania tych ataków (fleetsave / sojusz / przeniesienie floty na kolonie itp.)


Co to jest push?
Push jest to zabroniony proceder polegający na przekazywaniu surowców ze słabszego konta do silniejszego, o ile nie dzieje się to w ramach handlu surowiec za surowiec wg ustalonych przeliczników.
Za push rozumie się także:
- celowe składanie surowców na jednej planecie, aby druga osoba przez napad je zabrała,
- dokonywanie ataku słabszą flota aby powstało pole zniszczeń,
- wykorzystywanie dodatkowych sposobów do wzbogacenia innego konta.


Czy mogę pożyczyć surowce? Jaki jest czas na przesłanie surowców w handlu?
Pożyczki i w tym podobne transakcje bazujące na późniejszej zapłacie są zabronione. Twoje surowce lub ich odpowiednik (handel) muszą do Ciebie wrócić w przeciągu 24 godzin.


Czy można pożyczać recyklery?
Można pożyczać recyklery, ale taki fakt trzeba zgłosić operatorowi, podając m.in. nicki obu graczy, oraz ilości zebranych i przesłanych (lub planowanych do przesłania) surowców. Operator może tego zabronić, jeżeli pożyczanie występuje zbyt często.


Na jakich zasadach można przeprowadzać ataki w celu utworzenia księżyca?
Ataki, które mają na celu utworzenie księżyca, czyli tak zwany moonmaking, są dozwolone. Szczątki muszą jednak być zebrane przez właścicieli zniszczonych flot w proporcji poniesionych strat. Obrońca może pożyczyć agresorowi recyklery na zasadach opisanych punkt wyżej.


Czy gracz może otrzymywać pomoc od sojuszu?
Sojusz może pomóc w odbudowie tylko wtedy, gdy operator wyrazi na to zgodę. Aby ją uzyskać, gracz musi przedstawić operatorowi raport wojenny. GO ustala warunki pomocy, jej wielkość oraz czas jej trwania. Dopuszczalna jest tylko pomoc dla obrońcy. Jeżeli bitwę przegra agresor to pomagać mogą mu tylko osoby posiadające większą liczbę punktów (w przeciwnym wypadku kara jak za push). GO ma prawo nie wyrazić zgody na pomoc.


Czy można wymusić blokadę?
Wymuszenie blokady, która mogłaby pomóc graczowi (np. w trakcie budowy satelit na technologię grawitonów) jest całkowicie zakazana i karana kasacją konta. Uwaga: każdy ban z urlopem może zostać potraktowany jako próba wymuszenia blokady.


Czy można utrudniać graczowi grę wysyłając do niego dużo niepotrzebnych wiadomości?
Takie zachowanie jest nazywane spamem. Jest ono niedozwolone i karane zgodnie z Tabelą Kar.


Czy istnieją jakieś ograniczenia dotyczące nazw?
Nazwy planet, nicków i nazwa sojuszu lub jego tag nie mogą być słowami wulgarnymi lub powszechnie uznawanymi za niestosowne. Nie mogą także zawierać tych słów. Nadawanie takich nazw jest karane zgodnie z Tabelą Kar.


Co robić, jeśli nieznana osoba przesyła mi surowce?
Jeśli osoba wysyłająca surowce jest słabsza to może to być próba wymuszenia pushu. Jest to niedozwolone, należy więc takie postępowanie zgłosić do GO Twojego uni w przeciągu 24h załączając raport o dostarczeniu surowców przez obcą flotę. Operator zdecyduje, czy niechciany transport należy zwrócić na planetę GO, czy nie.


Co to jest lag?
Lag jest to opóźnienie w reakcji serwera. Może ono być wynikiem dużej liczby użytkowników zalogowanych jednocześnie lub problemów z siecią. Lag objawia się spowolnieniem wszystkich reakcji lub wręcz "zamrożeniem" gry (np: po kliknięciu opcji BUDUJ nic się nie dzieje) czy nawet niemożnością zalogowania się. Obciążenie serwera (a więc i przybliżoną wartość laga) można sprawdzić tutaj: http://www.ogame-server.com/pl.php


Jak wymieniać się kontami? Co robić w przypadku ich kradzieży?(08.03.2006)
Wymianę kont należy zgłaszać do GO. Sprawa jest najprostsza, jeśli wymieniasz konta w obrębie danego uni. Jeśli nie - wymagana jest współpraca dwóch GO. Z GO należy się kontaktować za pomocą maili, na jakie oba konta są zarejestrowane.
Najlepiej wymieniać się kontami z osobami zaufanymi bądź polecanymi przez znajomych. Pamiętaj, że warto dowiedzieć się jak najwięcej o danej osobie i jej koncie przed podaniem swoich danych. W razie wątpliwości zawsze lepiej jest zrezygnować z wymiany.
Jeśli jednak komuś udało się Ciebie oszukać, pamiętaj że jeszcze nie wszystko stracone.
Skorzystaj z opcji przypomnienia hasła na stronie logowania - wpisz swój stały adres e-mailowy i podaj uni, na którym grasz. Powinieneś otrzymać login i hasło na skrzynkę. Zmień natychmiast adres mailowy na swój dawny, a hasło na nowe.
Poinformuj GO o takiej sytuacji - osoba która ukradła Ci konta mogła zdążyć złamać Zasady Gry.


Dlaczego dostałem bana na 1h? Dlaczego nie ma go w pręgierzu?
Bany na jedną godzinę są dawane przez system przy wykryciu nieprawidłowości w korzystaniu z falangi. Dlatego pod żadnym pozorem nie należy podczas gry klikać w podejrzane linki, ani udostępniać linków do własnych skanów innym.










4.Co decyduje o położeniu planety matki?
Położenie planety matki zależy od tego kiedy dany gracz się zarejestrował. W dopiero co powstałym Uniwersum rozmieszczanie kolejnych planet matek rozpoczyna się od pierwszej galaktyki i pierwszego układu. Możliwe położenie planety w układzie to pozycje od 4 do 12. Kiedy dany układ zostanie zapełniony, nowi gracze będą lokowani po kolei w kolejnym układzie. W Uniwersum, które już istnieje jakiś czas, planeta matka zostanie umiejscowiona na pierwszej wolnej pozycji (tak więc gracze, którzy wcześniej się zarejestrowali mogą mieć swoje planety w 3 lub 4 galaktyce, a gracz który dopiero się zarejestruje nawet w 1 galaktyce).


Czy planety w układach czymś się różnią?
Tak planety różnią się wielkością (uwaga: każda planeta macierzysta ma 163 pola) oraz temperaturą, która wpływa na poziom dostarczanej energii i ilość wytwarzanego deuteru. Różnice te wynikają z położenia planet w układzie.

Oto schemat wielkości planet w zależności od pozycji.
Masz 60% szans, że planeta będzie miała taki rozmiar:
Planeta na pozycji 1 ma 48-80 pól. Średnio: 64 pola.
Planeta na pozycji 2 ma 53-83 pól. Średnio: 68 pól.
Planeta na pozycji 3 ma 54-82 pól. Średnio: 73 pola.
Planeta na pozycji 4 ma 108-238 pól. Średnio: 173 pola.
Planeta na pozycji 5 ma 95-239 pól. Średnio: 167 pól.
Planeta na pozycji 6 ma 82-228 pól. Średnio: 155 pól.
Planeta na pozycji 7 ma 116-173 pól. Średnio: 144 pola.
Planeta na pozycji 8 ma 123-177 pól. Średnio: 150 pól.
Planeta na pozycji 9 ma 129-188 pól. Średnio: 159 pól.
Planeta na pozycji 10 ma 79-122 pól. Średnio: 101 pól.
Planeta na pozycji 11 ma 81-116 pól. Średnio: 98 pól.
Planeta na pozycji 12 ma 85-129 pól. Średnio: 105 pól.
Planeta na pozycji 13 ma 60-160 pól. Średnio: 110 pól.
Planeta na pozycji 14 ma 42-126 pól. Średnio: 84 pola.
Planeta na pozycji 15 ma 54-149 pól. Średnio: 101 pól.
Masz 40% szans, że planeta będzie miała mniej lub więcej pól niż podano w powyższym schemacie.
Odchylenia od wartości oczekiwanej (średniej) są wyjątkowo duże dla planet z pozycji 4-6.

Co do surowców, wytwarzanie deuteru jest najwyższe na najzimniejszych planetach (poz. 13-15), a ilość energii wytwarzana przez satelity słoneczne jest najwyższa na planetach najcieplejszych (poz. 1-3) przy czym maksymalna ilość energii uzyskana z jednej satelity słonecznej to 50. Wydobycie metalu, kryształu oraz wytwarzanie energii przez elektrownie słoneczne jest jednakowe na każdej planecie.


Czy można zmienić nazwę planety?
Tak. W zakładce Podgląd w lewym górnym rogu okna jest napis Planeta "NazwaTwojejPlanety". Kliknij na niego, a wejdziesz na stronę, umożliwiającą zmianę nazwy planety (menu to służy też do porzucania kolonii).
Nazwa planety nie może zawierać znaków specjalnych, do których zaliczamy następujące symbole:
` ~ ! @ # $ % ^ & * ( ) + = | \ { } [ ] : ' " ; < > ? , . /
(wykaz znaków opracowany przez Vardamir, w przypadku ewentualnych nieprawidłowości proszę o kontakt).


Czy można zwiększyć temperaturę planety? Czy można zwiększyć ilość pól na planecie?
Temperatura jest parametrem niezmiennym. Liczbę pól na planecie można zwiększyć budując Terraformer (szczegóły FAQ: Budowanie).


W jaki sposób mogę skolonizować inną planetę?
Najpierw budujesz Statek kolonizacyjny (wymagania do jego budowy są w zakładce Technika). Następnie w zakładce Galaktyka szukasz jakiejś niezamieszkanej planety (przy numerze tej planety pola "Nazwa" i "Akcja" są puste) i wysyłasz na współrzędne tej planety Statek kolonizacyjny z misją "Kolonizuj" (uwaga: na statek kolonizacyjny nie wrzucaj żadnych surowców, gdyż przepadną przy kolonizacji). Jeżeli nikt przed tobą nie skolonizuje tej planety to wkrótce otrzymasz komunikat o pomyślnej kolonizacji planety a w zakładce Podgląd (i rozwijanym menu) będzie do wyboru nowa planeta. Na samym początku na planecie będzie znajdowało się 500 metalu i 500 kryształu. Tak więc jeżeli chcesz przyspieszyć budowę budynków na tej planecie niezbędne będzie wysłanie transportu surowców (ale dopiero po skolonizowaniu planety).


Czy można kolonizować planety zajęte przez innych graczy?
Nie. Kolonizować można tylko planety niezasiedlone. W galaktyce widnieją jako puste pola w układach. Tylko na te planety można wysyłać statek kolonizacyjny z misją -Kolonizuj .


Co się dzieje jeśli podczas lotu kolonizatora na planetę zostanie ona skolonizowana przez innego gracza?
Statek dotrze do planety, wykryje, że jest zasiedlona i zawróci na twoją planetę.


Co stanie się ze statkiem kolonizacyjnym gdy założę kolonię? Czy odzyskam statek?
Nie, statek automatycznie znika. Można powiedzieć, że zostaje przetworzony na surowce (500 metalu i 500 kryształu).


Co się stanie ze statkami wysłanymi razem ze statkiem kolonizacyjnym po osiągnięciu planety przeznaczonej do skolonizowania?
Zaraz po skolonizowaniu planety (lub po jej nieudanej kolonizacji) zawrócą na tą, z której wyleciały. Oprócz transportowców, które mogą być czasami potrzebne do przewiezienia deuteru przy kolonizacji w dalszych galaktykach (jeżeli flota leci z prędkością 100% lub planeta do kolonizacji jest za daleko), nie ma większego sensu wysyłać ze statkiem kolonizacyjnym innych statków.


Które planety opłaca się kolonizować?
Na początku zdecydowanie te największe. Posłużą jak dobre kolonie wydobywcze i pomieszcza wiele budynków. Później można kolonizować planetę zimna i zrobić z niej kolonie wydobywającą deuter lub tez osiedlić się na cieplej żeby odkryć technologie grawitonową.


Udalo mi się skolonizować planetę, która ma 210 pól. Czy to dobrze?
Tak. Planety powyżej 200 pól są duże i opłaca je się mieć. Planety 100-200 to "średniaki", natomiast planety o liczbie pól mniejszej niż 100 są małe i ich kolonizowanie może przynieść korzyści tylko wtedy, gdy przydzieli się tej planecie jakieś konkretne zadanie.


Ile można mieć kolonii?
Można skolonizować maksymalnie 8 planet. Zatem łącznie można mieć 9 planet (planeta macierzysta + kolonie).


Czy słabo rozwinięte kolonie korzystają z prawa noobprotection w przeciwieństwie do mojej głównej planety?
Nie, wszystkie twoje planety albo są chronione przez noobprotection albo nie. To zależy od liczby punktów jaką posiadasz ty oraz ewentualny najeźdźca.


Jak rozmieszczać kolonie w galaktykach?
To już zależy od twojej strategii. Dla graczy którzy bardziej zajmują się wydobywaniem wygodnie jest trzymać kolonie w grupie, żeby ułatwić transport między planetami. Gracze często napadający innych powinni rozmieścić kolonie w różnych galaktykach, żeby zrobić sobie -przystanki dla wędrujących flot. Niektórzy rozmieszczają kolonie w parach. Warto zajrzeć do Przewodnika Początkującego Gracza.


Co oznacza napis w galaktyce "Zniszczona Planeta i czy można ją ponownie skolonizować?
Jest to planeta, która została zniszczona przez jej właściciela, a właściwie, nie zniszczona tylko porzucona. Taki napis będzie tam widniał przez 24-48h (planety są kasowane o godzinie 1:20 w nocy, o ile minęły już 24 godziny od jej porzucenia), a obok numeru planety będzie widniała literka A oznaczająca pas asteroid. Po upływie tego czasu będzie można ją ponownie skolonizować.


W jaki sposób można porzucić kolonię?
Szczegóły w temacie Interfejs i obsługa gry: Podgląd


Czy po zniszczeniu planety i ponownym zasiedleniu jej (te same współrzędne) będzie ona miała tyle samo pól co ta poprzednia?
Nie. Liczba pól planety jest losowana podczas kolonizacji (nie ma możliwości by przewidzieć ją przed skolonizowaniem). Jeśli dostałeś marną planetę za pierwszym razem, zniszcz ją i zasiedl ponownie. Na początku gry lepszym (oczywiście to już zależy od Ciebie) rozwiązaniem jest zostawienie tej planety i porzucenie jej dopiero w póżniejszym etapie gry, gdy liczba kolonii zbliży się do maksimum.


Skolonizowałem planetę i okazało się, że ma mało pól. Czy porzucając tą planetę odzyskam surowce, za które kupiłem kolonizatora?
Niestety nie. Surowce wydane na kolonizator przepadają z chwilą jego budowy. Nie odzyskasz również samego statku, który został "zniszczony" po udanej kolonizacji. Dodatkowo stracisz punkty uzyskane, za wszystkie budynki (cywilne i obronne) wybudowane na tej planecie. (UWAGA: jeżeli na planetę, lub z planety, leci jakakolwiek flota nie będzie możliwe jej porzucenie, pojawi się komunikat "Floty z tej planety są jeszcze w drodze!")


Mam kilka kolonii większych niż planeta macierzysta? Czy jeżeli ją porzucę to coś stracę?
Porzucić można jedynie kolonie. Akcja ta nie jest dostępna dla planety macierzystej.








5.BUDOWANIE


Nie mogę nic wybudować. Obok każdego budynku mam czerwony napis "Planeta zabudowana". Co mam robić?
Jeżeli dopiero co rozpocząłeś grę, zwróć uwagę na zakładkę Podgląd i w tabelce na Średnica. Jeżeli wpis dotyczący ilości zajmowanych i wszystkich pól wygląda tak (0 /#2 pol), to oznacza, że padłeś ofiarą buga (czyli błędu gry). Skasuj to konto i utwórz nowe. Jeżeli zaś widnieje tam 163/163 (lub inne dwie identyczne liczby) to oznacza, że zabudowałeś całą swoją planetę. Skolonizuj inne planety lub wyburz zbędne budynki. Możesz również zbudować Terraformer (szczegóły niżej).


Co się stanie gdy zacznę budować budynek i nacisnę "Przerwij"?
Cofnięta zostanie produkcja budynku i nastąpi zwrot wszystkich wydanych surowców.


Jakie budynki opłaca się budować na poczatku?
Przede wszystkim kopalnie metalu i kryształu oraz zapewnić im odpowiednia ilość prądu budując elektrownie słoneczne. Spróbuj wybudować najpierw kopalnie metalu poziom 6 i kryształu poziom 3 (oczywiście cały czas budując elektrownie zasilające te budynki), a następnie inwestować w deuter kierując się w stronę takiego schematu budynków: metal 12, kryształ 10, deuter 8. Przy takim zestawie budynków można zająć się badaniami i produkcja floty (Laboratorium, Fabryka robotów, Stocznia). Najlepiej jednak "podciągnąć" kopalnie do poziomów 14:13:9 i wtedy zająć się częstymi napadami.


Wybudowalem budynki, ale nic się nie wydobywa. Dlaczego?
Najprawdopodobniej zapomniałeś ustawić procentowe wydobycie w zakładce Surowce. Ustaw je na 100% i kliknij "Przelicz". Surowce powinny do ciebie niedługo dopływać. Jest również możliwość ze nie wybudowałeś żadnej elektrowni słonecznej i kopalnie nie działają z powodu braku prądu.


Czy podczas rozbudowy kopalni na lepszy poziom wydobywa ona surowce?
Tak wydobywa, przy czym wydobycie odbywa się na poziomie, który już mamy, a nie który konstruujemy.


Czy po wylogowaniu się budynki nadal są budowane a surowce wydobywane?
Tak. Dodatkowo jeżeli podczas twojej nieobecności wybuduje się kolejny poziom kopalni to po ponownym zalogowaniu się konieczne będzie zaktualizowanie wydobycia z poziomu zakładki Surowce (nie następuje to automatycznie gdy gracz jest wylogowany).


Na wybudowanie każdego kolejnego budynku muszę coraz dłużej czekać. Czy można to jakoś skrócić?
Oczywiście, że tak. Wystarczy, że zbudujesz już 1 poziom Fabryki robotów, a czas skróci się o połowę. Dalsze poziomy skracają czas o większy ułamek i tak Fabryka robotów na 2 poziomie skraca czas do 1/3 podstawowego czasu budowy danego budynku, na 3 poziomie do 1/4, a na 4 do 1/5 itd. Warto jednak rozbudowywać Fabrykę, bo jej 2 poziom potrzebny jest do wybudowania Stoczni orbitalnej, a 10 do Fabryki nanitów. Dokładny wzór znajdziesz w dodatku do FAQ -> Wzory.
W późniejszych etapach gry będziesz mógł również wybudować Fabrykę nanitów, której każdy poziom skraca czas budowy budynków i statków o połowę.


Jaki jest maksymalny poziom kopalni? Czy jest jakis limit budowania na planecie?
Nie ma ogranicznika jeśli chodzi o poziom jakiegokolwiek budynku (nie tylko kopalń). Jedynym limitem jest wielkość planety (czyli liczba pól określona w zakładce Podgląd), która oznacza ile maksymalnie na tej planecie może być skonstruowanych poziomów budynków (1 poziom każdego budynku z zakładki Budynki zabiera 1 pole na planecie).


Czy wróg atakujący moją planetę może zniszczyć mi wszystkie budynki?
Nie. Agresor zniszczy ci co najwyżej flotę i satelity oraz budynki obronne (działa i wyrzutnie). Budynki wydobywcze, laboratoria, fabryki i stocznia pozostają nienaruszone. Dodatkowo każdy z budynków obronnych ma 70% szansy, ze zostanie naprawiany po zakończeniu bitwy. Agresor nie może tez przejąć/zniszczyć twojej planety w żaden sposób.


Czemu nie mogę wybudować budynku Stocznia orbitalna?
Do wybudowania stoczni potrzebna jest Fabryka robotów na poziomie drugim oraz wystarczająca ilość surowców (patrz FAQ -> Cennik).


Mam już Stocznię orbitalną. Co mam teraz zrobić aby wybudować jakąś strukturę obronną lub statek?
Struktury obronne buduje się używając zakładki Obrona a statki zakładki Stocznie. Po prawej stronie każdej z dostępnych pozycji znajduje się okienko, w które należy wpisać liczbę struktur obronnych (lub statków) do budowania. Następnie trzeba nacisnąć Wyślij i produkcja dodana jest do listy (uwaga: lista ta jest wspólna, trafiają tam zamówienia zarówno z zakładki Obrona jak i Stocznia). Po takiej operacji można wykonać zamówienie jeszcze raz - system budowy struktur obronnych i statków jest wygodniejszy niż konstrukcja budynków, gdyż można zamówić sobie całą listę obiektów do budowania (kolejna pozycja z listy zacznie się budować dopiero po ukończeniu wcześniejszej). Uwaga: czasami dana struktura obronna lub statek, mimo spełnienia wszystkich wymagań, nie jest od razu dostępna do budowania, należy się wtedy przelogować (wylogować i zalogować) i dana pozycja powinna już być dostępna do budowania w odpowiedniej zakładce.


Czy można anulować produkcję statków lub budynków obronnych?
Nie. W chwili gdy wydasz rozkaz budowania, jednostki zostaną ustawione w kolejce do budowania (trafiają do niej rozkazy z obu zakładek: Stocznia i Obrona) i nie ma opcji przerwania produkcji. Należy uważać gdyż przy dużych ilościach statków pomyłka może narazić na spore straty. Powiedzmy, że chcesz wybudować 10 ciężkich myśliwców, a niechcący wybierzesz 10 satelit słonecznych. Nie dość, że stracisz mnóstwo surowców to jeszcze mnóstwo czasu, gdyż czas budowy n jednostek liczony jest n*czas_budowy_1_jednostki. Pamiętaj też o tym, że nowe statki (i budynki obronne) zaczną się budować dopiero po ukończeniu budowy wcześniejszych. Załóżmy, że ustawisz produkcję kilkunastu dużych myśliwców, a w między czasie stracisz sondy szpiegowskie (lub potrzebujesz więcej laserów bo za chwilę ktoś cię zaatakuje). Chciałbyś mieć nowe sondy (lasery) natychmiast, niestety sondy (lasery) zaczną się budować dopiero po wyprodukowaniu wszystkich myśliwców.


Czy budynki obronne zajmują pola na planecie?
Nie, można je budować w każdej ilości (oprócz małej i dużej powłoki ochronnej, których można mieć tylko po jednej, oraz rakiet międzyplanetarnych i przeciwrakiet, których łączna liczba zależy od poziomu silosu rakiet) bez straty jakiegokolwiek pola.


Jaką rolę spełnia Terraformer i kiedy właściwie go budować?
Jest to budynek możliwy do konstruowania tylko na planetach. Terraformer pozwala na zwiększenie liczby pól na planecie - za każdy poziom dostajemy 4 dodatkowe pola do zabudowania (w sumie 5 ale 1 jest zajmowane przez Terraformera). Terraformer nie służy do przerabiania średnich kolonii w giganty gdyż koszty tego byłyby ogromne i bardziej opłaca się porzucić planetę i spróbować kolonizować raz jeszcze. Jest pomocny za to w dodaniu kilku pól do kolonii które są wystarczająco duże na starcie. Dla graczy którzy mają już zabudowane planety przyda się do dodania kilku pól pod laboratoria na MSBN (czyli Międzygalaktyczną Sieć Badań Naukowych, o której można przeczytać w dziale BADANIA).
UWAGA: Energia używana do budowy Terraformera jest potrzebna tylko przy starcie (tak jak w technologii Rozwój grawitonów)


Po co konkretnie jest silos rakiet? Czy muszę go posiadać jeżeli chce zbudować wyrzutnie rakiet?
Silos rakiet jest po to, żeby składować tam rakiety międzyplanetarne i przeciwrakiety. Wyrzutnie rakiet nie wymagają silosu rakiet (mają nieskończoną amunicję). Przeciwrakiety można budować dopiero od 2 poziomu silosu rakiet, a rakiety międzyplanetarne od 4 poziomu tego budynku. Kolejne poziomy silosu rakiet zwiększają o 10 liczbę slotów na przechowywane rakiety międzyplanetarne i przeciwrakiety (RM zajmuje 2 sloty a przeciwrakieta tylko 1, tak więc 4 poziom silosu rakiet posiada 40 slotów i można pomieścić w nim 20 RM albo 40 przeciwrakiet, można również przechowywać 10 RM i 20 przeciwrakiet).


Wybudowałem za dużo przeciwrakiet (rakiet międzyplanetarnych) a chciałbym wybudować jeszcze rakiety międzyplanetarne (przeciwrakiety). Czy mogę się ich jakoś pozbyć?
Tak. Wystarczy, że z poziomu zakładki Budynki (lub Technologia) klikniesz na nazwę silos rakiet i wejdziesz w ten sposób w opis tego budynku. Znajduje się tam tabelka, w której wystarczy wpisać liczbę przeciwrakiet (rakiet międzyplanetarnych), które chcesz zburzyć i nacisnąć przycisk "Przeprowadź".


Nie mam silosu metalu a właśnie za chwilę dostanę transport z taką ilością metalu, że będę go miał więcej niż 100k. Czy ta nadmiarowa ilość metalu zniknie?
Na planecie można przechowywać dowolne ilości surowców (nadmiarowe ilości nie znikają). W sytuacji kiedy danego surowca będzie więcej niż dopuszcza to pojemność silosów zostanie wstrzymane jego wydobycie (na poziomie zerowym silosu, czyli niejako przy braku tego budynku, pojemność wynosi 100k). Wydobycie zostanie wznowione w chwili zbudowania silosu dla tego surowca lub gdy dany surowiec zostanie na coś wydany w takiej ilości, żeby było go mniej niż maksymalna pojemność silosu. (Uwaga: silosy w żaden sposób nie chronią surowców, buduje się je tylko po to by zwiększyć maksymalną liczbę danego surowca, która może być przechowywana na planecie)


Jak mogę wyburzyć budynek? Czy odzyskam wtedy jakieś surowce?
Budynki można wyburzać, ale następuje to poziomami. Czyli jeśli masz kopalnie na poziomie 12 to możesz wyburzyć poziom 12 i będziesz mieć kopalnie na poziomie 11. Później możesz wyburzyć poziom 11, 10 itd. Budynki niszczy się klikając na ich nazwę w zakładce Budynki i korzystając z linka na samym dole ekranu. Wyburzenie nie zwraca surowców, wprost przeciwnie - za dekonstrukcje trzeba zapłacić.


Mam 2 poziomy Fabryki robotów i 2 poziomy Stoczni orbitalnej. Czy jeżeli zburzę fabrykę robotów to wybudowana wcześniej obrona będzie działać? Czy będę mógł nadal budować działka w stoczni?
Wybudowana obrona pozostanie i będzie spełniała swoje zadanie. Nadal też będziesz mógł budować obronę i flotę jaką gwarantuje ten poziom stoczni. Nie będziesz jednak mógł wybudować kolejnego poziomu Stoczni orbitalnej (czy zburzyć już wybudowanego), aby to wykonać będziesz musiał na nowo wybudować Fabrykę robotów drugiego poziomu.










6.BADANIA


Gdzie znajduje się drzewko technologiczne?
W zakładce Technologia po lewej stronie tabelki znajduje się wykaz wszystkich dostępnych w grze budynków, technologii, statków kosmicznych i struktur obronnych a po prawej wymagań do nich (spełnione mają kolor zielony, niespełnione czerwony). Wymaganiami mogą być zarówno konkretne technologie jak i budynki. Dodatkowo po kliknięciu nazwy danej "konstrukcji" uzyskujesz dokładniejsze o niej informacje.


Wynalazłem technikę energetyczną ale wcale jej nie mam, a surowce znikły! Co się stało?
Spokojnie. Czasami wynalazki potrzebują kilku chwil na to, żeby pojawić się na twojej stronie. Przeloguj się a dany wynalazek powinien już być na twojej liście (jakby to nie pomogło poczekaj "trochę", może to lag po stronie serwera). Podobnie postępuj w przypadku, gdy masz już wszystkie badania na jakiś budynek/statek a nie możesz go wybudować, gdyż nie ma go w spisie.


Czy na każdej planecie muszę od początku odkrywać wszystkie badania?
Nie, badania odkryte na jednej z planet dotyczą całego twojego imperium.


Czy burząc laboratorium mogę stracić odkryte technologie?
Nie, raz odkrytą technologię masz już do końca gry i degradacja laboratorium nic nie zmieni.


Czy do wynalezienia technologii "Rozwój grawitonów" potrzebne jest tylko Laboratorium badawcze 12 poziomu?
Do wynalezienia tej technologii potrzebujesz wytworzyć również 300.000 energii (na tej samej planecie, na której jest wybudowane Laboratorium badawczego 12 poziomu). Tak wielką ilość energii najłatwiej można uzyskać przy pomocy dużej liczby (przynajmniej 6000) Satelit słonecznych na 1 planecie, gdzie temperatura jest największa i tym samym satelity dają najwięcej energii (nawet 50 z 1 satelity). Kiedy tylko osiągniesz 300.000 energii technologia "Rozwój grawitonów" może zostać natychmiast wynaleziona. Zniszczenie satelit przez wrogą flotę nie spowoduje utraty tej technologii.


Czy Labolatoria badawcze posiadane na planetach innych niż ta, gdzie się aktualnie coś bada wpływają na prędkość odkrywania?
Dopóki nie wynajdziesz Międzygalaktycznej Sieci Badań Naukowych (MSBN) to nie ma żadnego wpływu. Liczy się wtedy tylko poziom tego laboratorium, w którym aktualnie coś odkrywasz (im wyższy poziom tym krócej wynajdujesz nowe technologie). Nie ma też większego sensu budować laboratoriów na innych planetach z racji tego, że na raz możesz przeprowadzać tylko jedno badanie (kiedy badasz coś na jednej planecie, na pozostałych nie możesz nic wynajdować).
Sytuacja zmienia się wraz z wynalezieniem MSBN. Jest to wynalazek, więc musi być najpierw odkryty w laboratorium. Każdy poziom tego badania pozwala na dołączenie 1 kolonii do badań, tak więc laboratorium ma poziom taki jak suma laboratoriów z MSBN. Przykładowo MSBN na poziomie 4 oznacza, że planeta główna (ta, na której rozpoczynamy badanie) może współbadać wynalazki z 4 innymi. Zawsze do planety, na której "klikamy badanie" dołączane są kolonie z najwyższym poziomem laboratorium.
MSBN opłaca się rozwijać co najwyżej do poziomu 8, jako że maksymalna ilość kolonii to 8.
Przy odkrywaniu wynalazku w MSBN każda planeta musi mieć laboratorium na poziomie wystarczającym, żeby odkrywać dany wynalazek a zatem przykładowo: Napęd nadprzestrzenny wymaga laboratorium na poziomie 7 więc w odkrywaniu tego wynalazku będą brały udział tylko te planety które mają laboratorium na poziomie 7 lub wyższym, reszta choćby nawet była w MSBN, nie będzie brała udziału w odkrywaniu.


Czy wynalezione technologie są przekazywane również moim sojusznikom? Czy ja mogę to jakoś zrobić?
Nie. Każdy wynajduje technologie wyłącznie dla siebie i nie ma możliwości wymiany technologicznej.


Czy technologia (np. bojowa) odkryta podczas lotu floty polepszy jej atak gdy statki dolecą do planety wroga?
Tak, sprawdzanie jaki masz poziom technologiczny następuje przy ataku.


Czy technologia napędów odkryta podczas lotu floty przyspieszy ją?(18.03.2006)
Nie, sprawdzanie jaki masz poziom technologiczny napędów następuje przed wysłaniem floty na misję. Aż do jej powrotu brany jest pod uwagę stary napęd.


Czy Technologia bojowa, Technologia ochronna i Opancerzenie statków powietrznych mają wpływ tylko na statki czy także na systemy obronne?
Wszystkie trzy technologie mają wpływ zarówno na statki kosmiczne jak i na systemy obronne.


Czy technologia energetyczna ma jakiś związek z ilością produkowanej energii? Czy technologia laserowa / jonowa / plazmowa zwiększa siłę ataku laserów / dział jonowych / wyrzutni plazmy? Czy technologia nadprzestrzenna zwiększa prędkość statków? Czy technologia energetyczna / nadprzestrzenna / laserowa / jonowa / plazmowa powyżej poziomu 12 / 8 / 10 / 5 / 7 daje jakieś bonusy?
Nie, jest ona potrzebna tylko do odkrywania nowszych technologii lub budowania struktur obronnych (patrz zakładka Technologia). Rozwijanie jej powyżej określonego poziomu nie przynosi już żadnych korzyści (poza punktami w statystykach).








6.SUROWCE


Co jaki czas przybywają surowce?
W zakładce Surowce podana jest ilość surowców wydobywana na godzinę. Każda wydobyta jednostka surowca od razu trafia do twojego magazynu, przy czym nie zawsze to widać. Trzeba wtedy odświeżyć stronę lub jeszcze raz kliknąć na zakładkę Surowce.


Czy surowce na planecie mogą się wyczerpać?
Nie. Planety są niewyczerpalnym źródłem dochodu surowców.


Co oznacza skrót k przy ilościach surowców?
k to inaczej kilo, czyli tysiąc. Dla przykładu 50k metalu to inaczej 50.000 metalu.


Do czego służy deuter?
Deuter to surowiec ważny, aczkolwiek na samym początku gry jest mniej przydatny niż metal i kryształ. Potrzebny jest do niektórych badan, konstrukcji niektórych statków czy satelit, a także budynków. Deuter jest tez paliwem dla flot podróżujących w kosmosie oraz środkiem płatniczym za oglądanie Galaktyki.


Jak sprawdzić ile surowca wydobywa kopalnia i ile pobiera energii? Jak sprawdzić ile będzie to wynosiło na następnym poziomie? Jak sprawdzić ile będzie kosztować kopalnie metalu na poziomie 10 skoro mam 6?
Wydobycie kopalni oraz pobór energii dla różnych poziomów widoczne są gdy klikniesz na jej nazwę w zakładce Budynki. Jeśli chodzi o ceny to można obliczyć kosztu budowy dowolnego poziomu korzystając z tematu Wzory lub Cennik zamieszczonych na tym forum albo skorzystać z pomocy bardziej zaawansowanej: Narzędzia, programy i pomoce graczy.


Czy nieużywane surowce się marnują? Czy trzeba wybudować dla nich jakieś magazyny?
Póki danego surowca jest mniej niż 100k nic się nie marnuje. Żeby magazynować większe ilości metalu, kryształu lub deuteru należy wybudować odpowiedni dla każdego z nich magazyn. Przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej ilości danego surowca (na początku dla każdego surowca jest to 100k) spowoduje wstrzymanie wydobycia (jednak nadmiarowe surowce, powyżej 100k, nie znikają).


Czy surowce są wspólnie naliczane dla wszystkich moich planet? Czy istnieją osobne magazyny?
Każda planeta wydobywa surowce na własny rachunek i wydaje je również tylko ze swojej puli. Chcąc przesłać surowce z jednej planety na druga musisz wziąć transportowca, załadować na niego surowce i wysłać z misja "Transport" (lub "Stacjonuj") na druga planetę.


Jakie sa inne sposoby na zdobywanie surowcow?
Łupienie planet innych graczy, niszczenie im floty i przetwarzanie jej recyklerami lub handel z innymi graczami. Więcej o tym w tematach FAQ: Walka czy FAQ: Handel.









7.ENERGIA


Przy liczniku energii (w prawym górnym rogu ekranu) pokazuje mi -9/63. Czy to brak energii? Co to oznacza? Czy to wpływa na wydobywanie surowców?
Tak. Brakuje ci energii więc następny budynek jaki należy wybudować to elektrownia słoneczna. Twoje budynki w tym przypadku potrzebują 72 energii, a jest im dostarczane tylko 63. Dzieląc jedno przez drugie 63/72 otrzymujemy tak zwany współczynnik produkcji (jest widoczny nad tabelą surowców) równy tutaj 0,88 .


Co to jest współczynnik produkcji?
Oznacza on w ilu procentach działają (a więc wydobywają) kopalnie. Jego wartość należy do przedziału od 0 (ilość energii na planecie wynosi 0) do 1 (ilość dostarczanej energii pokrywa całkowite zapotrzebowanie energetyczne kopalni na danym poziomie wydobycia). Tak więc współczynnik produkcji pokazuje czy na planecie jest wystarczająca ilość energii potrzebnej do pracy kopalni. W przypadku z poprzedniego pytania jego wartość wynosi 0,88, a więc kopalnie działają w 88%. Jeżeli jego wartość spadła zbyt nisko należy dostarczyć dodatkowych źródeł energii ale można także zmniejszyć procentowe wydobycie surowców (lub tylko jednego z nich).


Czemu licznik energii w pasku surowców różni się od tego w tabeli surowców?
Wnikliwy gracz pewnie zauważy, że zawsze minusowej energii w górnym liczniku jest w więcej niż tej w tabelce surowce. Otóż to nie żaden bug (czyli błąd w grze). Skoro kopalnie nie mają energii (górny licznik) to zmniejszana jest ich produkcja tak, żeby licznik się prawie wyzerował (licznik w tabeli). Zatem licznik górny pokazuje rzeczywisty brak energii, a licznik w tabeli status energii po zmniejszeniu wydajności kopalni. Gdy licznik w tabeli pokazuje, że mamy ý2 energii to oznacza to że otrzymaliśmy 2 energii gratis (przybliżenie nie zaokrągliło do 0).


Jakie budynki pobierają energię?
Tylko budynki wydobywcze (kopalnia metalu, kryształu i syntezator deuteru) pobierają energię.


Czy zamiast elektrowni słonecznej warto budować satelity słoneczne lub elektrownie fuzyjna?
Podstawowym źródłem energii powinny pozostać elektrownie słoneczne gdyż są pewne i opłacalne. Satelitom słonecznym brak tej pierwszej cechy gdyż wróg łatwo może je zestrzelić, natomiast elektrowni fuzyjnej brakuje tej drugiej cechy - jest średnio-opłacalna gdyż żeby wytwarzać energie potrzebuje deuteru. W te alternatywne źródła energii warto inwestować później. Można wtedy korzystać z satelit słonecznych, a gdy zostaną zniszczone, przerzucić się na elektrownie fuzyjna aż zostaną odbudowane.


Ile energii produkuje satelita sloneczny?
Ilość energii wytwarzanej przez satelitę obliczana jest według wzoru: MaxTempPlanety/4+20.


Czemu satelita słoneczna daje mi 30 energii skoro wcześniej było to 50?
Wskaźnik energii satelit często pokazuje co innego (spowodowane to jest bug'iem, czyli błędem w grze). W rzeczywistości otrzymujesz tyle energii ile wyliczysz ze wzoru opisanego w FAQ -> Wzory. Wystarczy, że porównasz sumę energii z tabelki "Surowców" ze stanem energii na liczniku u góry ekranu a zobaczysz rozbieżność.


Czy energię można magazynować?
Nie, nie ma czegoś takiego jak magazyn energii. Jeśli więc masz dużo energii elektrycznej na plusie, to energia ta po prostu przepada dopóki nie wybudujesz kopalni, która będzie ją wykorzystywała.






8.STATKI I FLOTY


Co to jest flota i jak ją wysyłać?
Flota to zbiór statków, które wspólnie przemierzają przestrzeń kosmiczną. Statki znajdujące się na orbicie planety (w tym satelity słoneczne) nie są traktowane jako flota. Flotami zarządza się za pomocą zakładki Flota. Tam również wybierasz w okienkach liczbę statków do danej floty klikasz dalej, wybierasz współrzędne planety (oraz rodzaj miejsca docelowego: Planeta, PZ lub Księżyc) oraz szybkość przemieszczania a na koniec typ misji (zależy od statków znajdujących się we flocie oraz miejsca docelowego). Pole "Surowce" służy do zabrania odpowiednich surowców na lot. Jeśli chcesz zrabować je z innej planety, zostaw te pola puste.
Uwaga: Satelity słoneczne z racji tego, że posiadają zerową prędkość nie mogą być przemieszczane między planetami.


Czy jest limit ilości flot? Czy jest limit ilości statków kosmicznych we flocie?
Maksymalna ilość flot zależy od poziomu techniki komputerowej - każdy odkryty poziom tej technologii umożliwia utworzenie nowej floty (przy zerowym poziomie tej techniki można mieć tylko jedną flotę). Każda flota może składać się z dowolnej ilości statków kosmicznych, nie ma tutaj żadnego ograniczenia.


Czasami przy wysyłaniu floty pojawia się komunikat "Flotenfehlstart". Co on oznacza?
"Flotenfehlstart" to z niemieckiego "falstart floty". Komunikat ten wyświetla się kiedy są opóźnienia w przesyłaniu danych do bazy. Nic się nie traci, a flotę trzeba wysłać raz jeszcze klikając po prostu na zakładkę Flota.


Czym się różni misja "Stacjonuj" od "Transport"?
Opcja "Stacjonuj" jest dostępna tylko przy wysyłaniu floty na jedną ze swoich planet (lub księżyców). Flota wysłana z tą misją po przylocie na planetę docelową zostanie tam i wyładuje wszystkie surowce jakie przewoziła. Należy pamiętać o zabraniu deuteru na drogę powrotną, jeżeli na miejscu nie jest zbudowana kopalnia deuteru. Misję "Transport" można wybrać zarówno dla swojej planety, jak i dla planet innych graczy. Flota, która leci z taką misją, po osiągnięciu miejsca docelowego wyładuje wszystkie surowce jakie posiada i zawróci na planetę, z której wyleciała.


Z planety macierzystej chcę wysłać na swoją kolonię pusty transporter z opcją "Stacjonuj". Czy z kolonii będę mógł wysłać na planetę macierzystą transporter (zakładka Flota) z surowcami (z tej koloni), mimo że nie mam tam w ogóle Stoczni orbitalnej?
Tak. Potrzebny ci będzie jedynie deuter na drogę powrotną dla tego transportowca.


Dlaczego zawsze jak wysylam flotę (z rozkazem innym niż Stacjonuj) to wyświetlają się dwa czasy, z których jeden jest dużo dłuższy?
Wyświetlają się dwa czasy dlatego, ponieważ flotę w dowolnym momencie możesz zawrócić i wtedy będzie ważny ten drugi czas.


Dlaczego jak zawrócę flotę z misją Stacjonuj to znika mi ona z okna Podgląd? Czy to błąd? Kiedy ona do mnie wróci?
Zawrócona flota z misją Stacjonuj jest niewidoczna w oknie Podgląd, jednak w dalszym ciągu przemieszcza się zgodnie z planem. Czas jej powrotu na macierzystą planetę możesz sprawdzić w zakładce Flota.
To nie jest błąd, ale celowe działanie: tak zawrócona flota nie jest dzięki temu widoczna dla falangi księżycowej.



Gdzie można sprawdzić ile mam statków i struktur obronnych?
Liczba statków i struktur obronnych widnieje w nawiasach przy nazwie każdego statku (budynku) w zakładce Stocznia lub Obrona. Ponadto dokładny spis statków znajduje się w zakładce Flota.


Czy flota ma jakiś koszt utrzymania, zabiera miejsce, potrzeba jej amunicji?
Nie. Flota nie zabiera miejsca, a jedyna zapłata w postaci deuteru ma miejsce przy jej przemieszczaniu.


Co się dzieje gdy flocie zabraknie paliwa na drogę powrotną? Czy deuter, który się ukradnie może posłużyć za paliwo dla powracającej floty?
Zanim wyślesz flotę opłacasz jej drogę tam i z powrotem. Nie moż


http://img516.imageshack.us/img516/8659/hejxdvp6.jpg
           Jeśli natarcie posuwa się bez przeszkód - właśnie wchodzisz w pułapkę.
Pozorowany atak, który tak mądrze zignorowałeś, okaże się głównym uderzeniem.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.zbytkolorowaklasa.pun.pl www.gamershell.pun.pl www.abc-naruto.pun.pl www.gossip-girl.pun.pl www.narutoprogame.pun.pl